vad gör fotbollen så speciell?

2016-01-08 @ 23:22:49

Det är en fråga jag ställt mig många gånger, varför bryr jag mig så mycket som jag gör? varför slits mitt hjärta itu när mitt lag förlorar, varför är mina kinder blöta av lyckotårar när mitt lag vunnit en livsavgörande match. Självklart var den ju inte livsavgörande, men i stundens hetta kändes det som så. Då var det de enda viktiga och vi klarade det. Hur kan en sport vara så speciell, så viktig för mig?

 

 
Fotboll är en sport full av känslor. Full av passion, kärlek, eufori, vänskap, ilska, smärta, lidelse och tårar. 90 minuter + övertid är det vi pratar om och dessa minuterar rymmer allt detta. Men så händer det något, något så oväntat och tragiskt som plötsligt pausar all ilska, all huliganism. Det är döden jag pratar om. Jag minns så tydligt när den forne AIK-målvakten Ivan Turina tragiskt avled i maj 2013 hur all ilska lagen och supportrarna emellan bara upphörde. Fotbollen blev plötsligt mer än en sport, det blev en plats där man tillsammans fick sörja en familjemedlem, lagkamrat, motståndare och förebild. 
 

Hur en sport och ett lag kan vara så speciellt för en är för mig svårt att förklara för en helt utomstående, men jag låter det vara så. 

 


Kommentarer

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

WWW:

Kommentar: